Cruiseroute

11-09-2008 | Welcome Aboard | Marseille

12-09-2008 | Corsica | Bastia

San Michele di Murato | Corsica

Museo Guarnacci | ItaliŽ | Volterra ItaliŽ | Volterra

Trevifontein | Rome | ItaliŽ

ItaliŽ | Vaticaanstad | Sint-Pietersbasiliek ItaliŽ | Vaticaanstad | Sint-Pietersbasiliek ItaliŽ | Napels | PompeÔ - Porta Marina ItaliŽ | Napels | PompeÔ - Grote Theater

ItaliŽ | Napels | Vesuvius

namiddagsfeer aan boord van de Funchal

16-09-2008 | SiciliŽ | Palermo

SiciliŽ | Monreale | Dom SiciliŽ | Monreale

17-09-2008 | SiciliŽ | Porto Empedocle

SiciliŽ | Agrigento | Vallei van de tempels

18-09-2008 | TunesiŽ | Matmata 'Berbervrouwen'

TunesiŽ | Matmata

TunesiŽ | Gabes

19-09-2008 | een dagje op zee

19-09-2008 | een dagje op zee 20-09-2008 | SardiniŽ | Alghero SardiniŽ | Castelsardo SardiniŽ | Castelsardo | Kathedraal

SardiniŽ | Castelsardo

SardiniŽ | Castelsardo

einde

MIDDELLANDSE ZEECRUISE 2008

Begeleide rondreis
vertrek: woensdag 10 september 2008
terug   : zondag 21 september 2008

dag 1: Marseille (Frankrijk) - Bastia (Corsica)
Na een lange maar aangename busrit vanuit Gent naar Marseille is het moment aangebroken om aan boord van de MV Funchal te gaan. Om 19 uur gooit de MV Funchal de trossen los en kiest het ruime sop. Ondertussen genieten we van een rijkelijk buffet en word onze bagage naar de kajuit gebracht, tevens nog de mogelijkheid om het schip te verkennen en heerlijk te ontspannen op de verschillende dekken of rondom het zwembad. Heerlijk om de stramme spieren even los te maken na de lange busreis. Vanavond staat er nog een reddingsoefening op het programma, voorkomen is immers beter dan genezen. Daarna krijgen we alle praktische informatie over de regels en gebruiken aan boord van de MV Funchal, maken we kennis met cruisedirector Tony Price en de bemanning. Ondertussen hebben wij de haven van Marseille achter ons gelaten en stevenen wij af op Corsica. Het diner wordt opgediend in restaurant "Lisboa", achteraf is er nog tijd voor een dansje onder begeleiding van de Acqua Band!

dag 2:
Vandaag vrijdagmorgen varen we de haven van Bastia binnen, terwijl we de frisse lucht snuiven op het dek meren we aan om 11.30 uur. De hemel is bewolkt maar het is warm. Na genoten te hebben van de lunch worden wij verwacht om onze eerste excursie te ervaren. Wij hebben gekozen om Saint Florent te bezoeken, ooit een charmante vissershaven, vandaag een populaire jachthaven, beter gekend onder de naam "het St. Tropez van Corsica". De weergoden zijn ons niet gezind en die trakteren ons op een eerste bui, gelukkig niet van lange duur. Een eerste stop aan "San Michele di Murato" een 13e eeuwse kerkje heeft een verassend uiterlijk dat doet denken aan een dambord. Het donkergroene serpentijngesteente en de gele en witte kalksteen van St. Florent vormen een surrealistisch patroon op de muren. De veel te hoge toren, opvallende vierkante klokkentoren uit de 18e eeuw versterkt de vreemde indruk die het gebouw maakt. Wij zetten onze weg verder om halt te houden in Saint Florent alwaar wij de mogelijkheid hebben om even te verpozen in het centrum van dit pittoreske dorpje. Na een terrasbezoekje en het nuttigen van streekbiertje "Pietra" zetten wij de terugweg in naar Bastia, langsheen het indrukwekkende panorama over de kust en het westen van de "Kaap Corsica" of beter gekend als de duim van het eiland.

Terug aan boord, nodigde Kapitein Antonio Albuquerque alle passagiers uit voor een welkomstcocktail: champagne, hapjes en de voorstelling van alle officieren voor een publiek dat zich voor de gelegenheid feestelijk had uitgedost. Die 'dresscode' vernamen ze via het boordjournaal, het 'dagblad' van het schip, waarin de organisatoren de passagiers dagelijks alle nodige informatie verstrekken. Na de cocktail werd in de twee restaurants van de Funchal een feestelijk welkomstdiner geserveerd. De avond werd in schoonheid afgesloten met Corsicaanse folkloristische dansen, waarna ook een aantal passagiers zich nog even op de dansvloer waagden. Vannacht ontschepen we nog uit Bastia en gaat het richting Toscane, waar we morgen in Piombino aanmeren.

dag 3: Bastia (Corsica) - Piombino (ItaliŽ)
Zaterdagmorgen, 07.00 uur aanmeren in Piombino, Italiaanse havenstad in de Toscaanse regio. De regenwolken hebben besloten om ons te blijven volgen. Deze streek, ťťn van de twintig regio's van ItaliŽ, ligt centraal in het land. Volterra is de bestemming van onze tweede excursie op deze cruise, om 08.05 is het al verzamelen geblazen in de "Ilha Verde Lounge". Na een rit van ongeveer 1.30 uur langs de Toscaanse landschappen komen we aan in Volterra, een oude Etruskische, Romeinse en middeleeuwse stad. Door de weersomstandigheden reppen wij ons naar het Etruskische museum "Museo etrusco Guarnacci" waar overblijfselen te bezichtigen zijn uit de Etruskische periode, voornamelijk grafurnen en graftomben, in mindere mate aardewerk.

De dag eindigde in schoonheid, toen de zon opnieuw haar intrede deed. Zo konden we toch nog even zonnebaden rondom het zwembad of even verpozen op ťťn van de buitendekken. 's Avonds, ontspannen kledij voor het avondmaal, dat zoals steeds overheerlijk was. Daarna volgde de show 'Big Apple'. En op het moment dat de Funchal de haven van Piombino verlaat, zowat rond 22.30 uur, begint het opnieuw te regenen. Morgen leggen we aan in Rome. Daar zullen we maar meteen een kaarsje gaan branden om de weergoden iets gunstiger te stemmen! Na nog een afzakkertje in de "Porto Bar" is het alweer tijd om onze kajuit op te zoeken voor een welverdiende nachtrust. Slaapwel...

dag 4: Piombino (ItaliŽ) - Civitavecchia (ItaliŽ)
Wat zei ik ook alweer, welverdiende nachtrust...
Op weg naar Civitavecchia bezorgde de Funchal ons een turbulente nacht, 7 tot 8 beaufort waarover de cruisedirector het 's ochtends had. Maar iedereen heeft de nacht gezond en wel doorstaan en verscheen opnieuw in topvorm aan het ontbijt. Het programma voor deze zondag was goed gevuld, bezoek aan het monumentale Rome. Aanmeren gebeurde om 07.00 uur, vertrek excursie naar Rome om 07.50 uur. Per bus, zo'n twee uur rijden, ondertussen info krijgen van de meereizende gidsen over Rome. De excursie start met een rondrit langs historische monumenten, de "thermen van Caracalla", het "Circus Maximus", het "Forum Romanum", de "Piazza Venezia", de "Piazza Republica" en tot slot de "Trevifontein". De groep zet zijn bezoek te voet verder onder begeleiding van een nederlandstalige lokale gids, langs het "Piazza Colonna" en het "Pantheon". Wij lunchen in een plaatselijk restaurant waarna wij ons verplaatsen per bus naar Vaticaanstad voor een bezoek aan het Sint Pietersplein en Basiliek.

Terug aan boord van de Funchal is het de hoogste tijd om ons klaar te maken voor het diner en de show van vanavond, die nog gevolgd wordt door een buffet met Italiaanse specialiteiten. En de dresscode voor vanavond: groen, wit, rood, of wat had u gedacht? Ondertussen hebben wij ook al om 19.30 uur de haven van Civitavecchia verlaten, om koers te zetten naar Napels.

dag 5: Civitavecchia (ItaliŽ) - Napels (ItaliŽ)
Na het ontbijt wacht ons een mooi programma onder een stralende hemel, archeologie en geschiedenis in PompeÔ, ťťn van de vijf aangeboden excursies. De archeologische sites van PompeÔ en Herculanum zijn getuigen van de Romeinse beschaving in de eerste eeuw van onze tijdrekening. PompeÔ werd bedolven onder de gloeiende asse, terwijl Herculanum van de kaart werd geveegd door een lavastroom uitgespuwd door de Vesuvius tijdens een uitbarsting in het jaar 79. Deze ramp kwam zo onverwacht dat niemand kon ontsnappen. De twee steden werden tegen wil en dank door het natuurgeweld vereeuwigd, als blijvende herinneringen aan een tragedie, maar ook als uitzonderlijke getuigen van het dagelijkse leven ten tijde van de Romeinen. De eerste stop is bij de Porta Marina, deze poort leidt naar het forum, het economisch en politiek centrum van de stad. We bezoeken (althans hetgeen wat er nog van overblijft) verschillende winkels, huizen, bars en tavernes, badhuizen,... ja zelfs een huisje van plezier. De "Casa Del Vetti" het perfecte voorbeeld van een rijke koopmanswoning versierd met prachtige fresco's en het "Casa del Faun" deze woning was eigendom van een van de meest vooraanstaande plaatselijke figuren van de stad. Na een verfrissende pint op een plaatselijk terras wordt het verzamelen geblazen om de terugrit aan te vangen.

Terug aan boord van de Funchal werd de "Lido", de bar achteraan het schip nabij het zwembad, omgetoverd tot danspiste. Het schip verliet de baai, richting volgende bestemming Palermo SiciliŽ, terwijl het duo "Los Paraguayos" en de overige artiesten aan boord van de Funchal voor de nodige sfeer zorgden. 's Avonds worden wij alweer rijkelijk bediend van een driegangendiner.

dag 6: Napels (ItaliŽ) - Palermo (SiciliŽ)
Bongiorno en welkom op SiciliŽ! We liggen sinds vanochtend aangemeerd in de haven van Palermo, onder een stralend blauwe hemel. SiciliŽ is het grootste eiland in de Middellandse Zee, goed voor een oppervlakte die deze van ons land benadert. In de loop van de geschiedenis werd dit eiland, dat strategisch een zeer belangrijke ligging heeft, bezet door heel wat volkeren die zich ťťn na ťťn meester maakten van het grondgebied: de FeniciÍrs, de Romeinen, de Byzantijnen, de Sarracenen en de Noormannen. Naast een bijzondere geschiedenis heeft dit het eiland ook een zeer rijke cultuur bezorgd. De kathedraal die door de Noormannen werd opgetrokken is een mooi voorbeeld van de versmelting van diverse stijlen en invloeden die zo eigen is voor deze streek. Ze bezit zowel Byzantijnse, Arabische als westerse elementen.
In Monreale, een plaatsje vlakbij Palermo, heeft de stijl van de Noormannen duidelijk Arabische invloeden ondergaan. De kathedraal van Monreale is verbluffend mooi: 7000 vierkante meter mozaÔeken, bladgoud, een indrukwekkende Christusfiguur en de zuiverheid van de lijnen die typisch zijn voor de Romaanse stijl hebben alle bezoekers met verstomming geslagen. Enig minpunt aan deze plek zijn de drommen toeristen die er met honderden tegelijk om het kwartier door de bussen gedropt worden.

Na onze busrit terug naar het schip en het bezoek aan het buffet op het Lido dek rest ons nog een ganse namiddag genieten van de zon en het cruise-gebeuren. Na een lekkere cocktail van de dag "Yellow Bird" en een verkwikkend stortbad worden wij alweer aan het diner verwacht. Ondertussen heeft de Funchal het ruime sop gekozen om morgenvroeg aan te meren aan de andere kant van SiciliŽ, met name Porto Empedocle in Agrigento. Het word een gezellige bedoening met ons tafelgezelschap, die trouwens al elke avond dezelfde zijn, waarbij de tongen al eens wat losser durven te komen. Als afsluiter van de dag brengen we nog een bezoekje aan de "Porto Bar" alwaar pianomuziek klinkt met Josť Loureiro. Goedenacht.

dag 7: Palermo (SiciliŽ) - Porto Empedocle Agrigento (SiciliŽ)
Wij zijn vandaag al woensdag 17 september en meren 's morgensvroeg aan om 7 uur in Porto Empedocle de havenstad van Agrigento. Agrigento, een Griekse kolonie gesticht in 581 voor Christus, afgebroken door de Carthagers en heropgebouwd in de 3de eeuw voor Christus, is mooi gelegen in de heuvels bij de zuidkust van SiciliŽ. De prachtige Griekse tempels vormen een hoogtepunt bij ons bezoek. "Valle dei Templi" of "Vallei van de tempels" het opvallendste erfgoed van SiciliŽ, het is een heilige plaats van Griekse origine waar veel tempels nog rechtop staan. Allemaal zijn ze vervaardigd uit de lokale geel-oranje steen van schelpbezinksel. Omringd door het groen van olijfbomen en amandelbomen bewonderen we de archeologische schoonheden die bewaard zijn gebleven, de tempel van "Zeus Olympus", de "Dioscuri" tempel, de tempel van "Hercules", de tempel van "Concordus", de tempel van "Juno" en het graf van "Hero". Na een uitgebreid bezoek aan de ruÔnes houden we even halt om enkele lokale specialiteiten te proeven. Onze uitstap is vandaag iets korter van duur vermits we rond 14 uur reeds het anker lichten om morgenochtend in TunesiŽ te zijn. Opnieuw op zee, genieten we nog volop van de zon, de prachtige blauwe hemel. Weerom word een pracht van een dag afgesloten met een uitstekend diner en avondwandeling op het promenadedek.

dag 8: Porto Empedocle (SiciliŽ) - Gabes (TunesiŽ)
Wij zijn in Afrika! Vandaag zijn de landschappen en de geschiedenis van de plekken die we bezoeken heel anders dan wat we tot nu toe hebben mogen ontdekken. In minder dan een dag, of eerder een nacht, zijn we van SiciliŽ naar TunesiŽ gevaren: van een verandering gesproken! Toen we vanochtend in Gabes toekwamen, moesten we eerst en vooral een verblijfsvergunning zien te bekomen, die moest goedgekeurd en van de nodige stempels voorzien worden door Tunesische duoaniers, nog voor we het schip mochten verlaten. Maar eens de papierwinkel achter de rug, de zonnehoedjes en petten opgezet en de nodige zonnecrŤme gesmeerd, konden we op weg naar Matmata en Gabes. Matmata is een dorp van holwoningen of troglodyten, uitgegraven in het gebergte. Tegenwoordig bestaan er in feite twee Matmata's: het oude en het nieuwe. Dit laatste werd opgetrokken nadat het eerste door immense overstromingen eind jaren 60 grotendeels verwoest was. We houden halt bij de ingang van het oude Matmata om ťťn van de om en nabij tweehonderd holwoningen te bezoeken die vandaag nog bewoond worden. Deze troglodyten zijn van boven naar beneden uitgehold in de rots zodat de bewoners zich kunnen beschermen tegen eventuele vijanden, maar zich ook kunnen verdedigen tegen de verzengende hitte van deze streek. Deze dag is veruit de warmste van onze reis! Om ons te verfrissen hebben we na ons bezoek aan deze plek waar een deel van "Star Wars" gedraaid werd, een heerlijke muntthee gekregen. Die werd ons aangeboden bij het zwembad van het hotel Diar Al Barbar, gebouwd volgens het model van de berberwoningen. En als toemaatje: echte berbermuziek!
Daarna zijn we verder gereisd door de oase van Chenini, die meer dan 300.000 palmbomen telt, op weg naar de Grote Moskee in Gabes, waar volgens de legende Sidi Boulbaba, de barbier van de profeet begraven ligt. Onze laatste halte was de kleine markt van Jarra, waar we juwelen, gevlochten manden en allerhande kleurige en geurige kruiden konden kopen.

dag 9: Een dag op zee.
Gisterenavond zijn wij om 18.00 uur uit Gabes vertrokken, richting SardiniŽ. Om deze afstand van 566 zeemijl te overbruggen blijven wij vandaag een ganse dag op zee en hebben wij zo een rustdag om te luieren onder een heerlijke blauwe hemel en in geen mijlen land of andere schepen te bespeuren.

dag 10: Gabes (TunesiŽ) - Alghero (SardiniŽ)
Vandaag is het reeds onze laatste halte, Alghero in SardiniŽ. Voor deze laatste uitstap gingen we aan land in kleine sloepen. We bereikten dus in feite de haven van Alghero in de bootjes die normaal voorzien zijn voor de evacuatie in geval van problemen. Alghero is in meerdere opzichten de aantrekkelijkste stad van SardiniŽ. De FeniciŽrs hadden op deze strategische plek aan een beschutte baai al een handelspost. In de vroege middeleeuwen hadden de Saraceren er een vlootbasis vanwaar zij de Franse zuidkust aanvielen. In de 14de eeuw werd de macht ingenomen door Aragon. Nog steeds wordt er Catalaans gesproken en zijn de straatnamen in twee talen, Italiaans en Catalaans.
Wij brengen een bezoek aan Castelsardo, een middeleeuwse stad, gelegen in de golf van Asinara, ongeveer een 70 km verwijderd van Alghero. De stad werd gesticht in de 12de eeuw door de republiek van Genua. In deze kleine antieke stad zijn de structuren van de militaire vestingen en de gotische kathedraal uit de 16de eeuw, gelegen op de klif nog bewaard. Castelsardo is ook gekend om haar typische handwerk van manden, gevlochten met bladeren van minipalmbomen. Wij rijden terug naar Alghero langs de kustlijn vanwaar wij teruggebracht worden naar de Funchal met de sloepen.
Terug aan boord wacht ons nog een ontspannende namiddag. Nog een laatste avondmaal en overnachting brengt ons dichter bij het einde van deze prachtige Middellandse zeecruise. Ondertussen heeft de MV Funchal koers gezet naar Marseille.

dag 11:
Zondag 21 september 2008, 07.00 uur. De MV Funchal meert aan in Marseille en dit betekend het einde van onze reis. In de loop van de 11 dagen die onze reis duurde hebben we heel wat mooie streken bezocht, waar we zeker nog eens naar terug willen. Er zijn ook heel wat mooie vriendschappen gegroeid en velen zullen elkaar ongetwijfeld nog terugzien... om herinneringen en foto's uit te wisselen. Maar helaas komt er aan alle mooie liedjes een eind.



Afgelegde weg
zeemijl kilometer
Marseille (Frankrijk) - Bastia (Corsica) 217 402
Bastia (Corsica) - Piombino (ItaliŽ) 52 96
Piombino (ItaliŽ) - Civitavecchia (ItaliŽ) 78 145
Civitavecchia (ItaliŽ) - Napels (ItaliŽ) 157 291
Napels (ItaliŽ) - Palermo (SiciliŽ) 166 307
Palermo (SiciliŽ) - Porto Empedocle (SiciliŽ) 153 283
Porto Empedocle (SiciliŽ) - Gabes (TunesiŽ) 284 526
Gabes (TunesiŽ) - Alghero (SardiniŽ) 566 1048
Alghero (SardiniŽ) - Marseille (Frankrijk) 223 413
Totaal 1896 3511
























Volledig reisprgramma (PDF 102kB)

www.hendrikdecock.be