07-08-2004 18:57 | Zonsondergang vanop Stena Line 'Germanica' | Duitsland

09-08-2004 11:50 | Sognefjord | Noorwegen

09-08-2004 12:09 | Sognefjord | Noorwegen

09-08-2004 14:51 | Vanuit bergtreintje Flam - Myrdal | Noorwegen

10/08/2004 09:30 | Het prachtige natuurkader op weg naar de Voringfosswaterval | Noorwegen

10-08-2004 15:19 | Bryggen (Bergen) | Noorwegen

12-08-2004 08:41 | Gaustablikk | Noorwegen

09-08-2004 11:31 | Trol in Gudvangen | Noorwegen

NOORWEGEN / VIKING & FJORDENTOUR 2004

8 dagen begeleide rondreis
vertrek: zaterdag 07 augustus 2004
terug   : zaterdag 14 augustus 2004

dag 1: Affligem - Kiel
Vertrek om 6 uur, via Antwerpen en Venlo rijden wij naar de Duitse grens. Over de Duitde snelwegen naar Münster, waar we even halt houden. We zetten onze weg verder via Bremen en Hamburg naar Kiel, voor inscheping aan boord van Stena Lina "Germanica". Buffetavondmaal en logies in tweepersoons binnenhut/bovendek met douche en toilet. Vrije avond aan boord van het schip.
Afstand Kiel - Göteborg: +/- 440 km

dag 2: Kiel - Geilo
Rijkelijk ontbijtbuffet en ontscheping te Göteborg. Nadien rijden we noordwaarts langs de Zweedse scherenkust en langs de eilandjes Tjörn en Orust naar Uddevalla. Via Tanumshede en Strömstadt bereiken we rond het middaguur de grensovergang met het Koninkrijk Noorwegen te Svinesund. Hier krijgen wij het uitzicht over de Iddefjord. Nu rijden we via Frederikstad en Sarpsborg, bekend van de Borregaard papierfabrieken, naar Moss. Via de Drobaktunnel bereiken we het Hallingdal, een bosrijk gebied waar nog vele berenstammen in het wild leven. We zetten onze weg verder naar het bergstadje Geilo waar we logeren boven de boomgrens in hotel "Dr. Holms"

dag 3: Geilo - Gudvangen - Flam - Geilo
Na het ontbijt maken we kennis met de ongereptheid van de Noorse natuur. Via de bergpas van de Hardangervidda rijden we naar Gudvangen voor een twee uren durende boottocht langs ondermeer de Sognefjord met onvergetelijke panorama's. We ontschepen te Flam om er een lunch te nemen om daarna een wandeling te doen naar het stationnetje van Flam en er een treintocht te maken naar Myrdal. Onderweg stopt het bergtreintje aan de mooiste uitzichtpunten. Nadien gaat het de tegenovergestelde richting uit, vanaf Myrdal de afdaling naar Flam en vervolgens terug naar Geilo voor het avondmaal en overnachting in hotel "Dr. Holms".

dag 4: Geilo - Voringvos - Bergen
Via de Hardangerhoogvlakten en door een weergaloos natuurkader bereiken we de 180 meter hoge Voringfosswaterval. Hier houden we even halt om even de benen te strekken en tevens te genieten van de prachtige natuur. Dan nemen we vanuit Bruravik de veerboot, over de fjord naar Brimnes. Langsheen de noordelijke fjordoever zetten we onze weg verder via Nordheimsund en Oyestese naar de Hanzestad 'Bergen', hierop volgt een vrije lunch tot 14 uur.
Nu volgt een toeristische stadsrondrit onder leiding van een lokale gids (Nederlandstalig) langs de Hanzeatische wijk. Daarop volgt een geleide wandeling doorheen Bryggen, een wijk van 58 middeleeuwse gebouwen en door het oude stadsdeel met vele smalle en pittoreske straatjes , kortom een sprookjesachtig mooi decor. We nemen het avondmaal in hotel 'Rainbow Bryggen Orion' in het centrum van Bergen. Hierop volgt een vrije avond, waarbij wij een bezoek brengen aan het hoogste punt in Bergen, Fløyen (de vaan), een 320 meter hoge heuveltop. Gebracht door een kabeltreintje in 8 minuten. Op de top bevindt zich een restaurant, waar in de zomermaanden klassieke concerten worden gegeven. Het uitzicht vanaf de top is betoverend, de stad en de haven liggen aan je voeten. Sinds 15 januari 1918 gaan de twee treintjes op en neer tussen de stad en de top van de heuvel. De spoorlijn onderging in september 2002 een renovatie, de rails, de machines en de treinen werden compleet vernieuwd. Op de top starten acht verschillende wandelroutes variërend van een klein ommetje tot een flinke wandeling. Wij opteren om de heuveltop te voet af te dalen en genieten na van deze heerlijke dag op een Bergens terras.

dag 5: Bergen - Sörfjord - Rauland
Na het ontbijtbuffet gaan we in Kvanndal aan boord voor de overtocht naar Kinsarvik en nadien in zuidelijke richting langs de Sörfjord naar Odda. Vervolgens bereiken we na een mooie klim de top van het Hauklihooggebergte. Bij Latefoss, een dubbele waterval houden we een fotostop. Wij zetten onze weg verder naar Roldal, waar wij een bezoek brengen aan een staafkerk, een typisch Noors en houten bouwwerk uit de Vikingtijd. Nadien rijden we via Edland en een mooie bergweg langs het Totameer, andermaal een schitterend uitzichtpunt, verder naar Rauland voor avondmaal en logies in hotel Hogfjells. Dit is ook de eerste dag dat wij langzaam aan een onweer zien overkomen en er uiteraard ook mee geconfronteerd worden.

dag 6: Rauland - Gaustablikk - Oslo
Na een goede nachtrust, een lekker ontbijtbuffet en weerom een schitternd ochtendgloren maken wij ons klaar voor een trip naar de aloude Vikinghoofdstad, waarbij wij nogmaals genieten van de Noorse natuur. Met de touringcar rijden we naar Rjukan om na een spectaculaire tocht, Gaustablikk, de hoogste punt (1260m) van onze 8-daagse te bereiken. Deze bergweg eindigt in Sauland. Hier volgen we de Europaweg 134 langs Notoddeen, Kongsberg en Drammen richting Oslo, voor een geleid bezoek door een plaatselijke gids. Het geleid bezoek start met een rondrit langs ondermeer universiteitsgebouwen, het Koninklijk Paleis, Het parlementsgebouw, het beroemde stadhuis, het Nationaal Theater, Het Vigelandpark, de Holmenkollenschans, de vesting Akerhus en Akerbrygge, prachtig gelegen aan een fjord. Wij bezoeken ook het Vigelandpark te voet onder deskundige leiding van onze gidse. Het Vigelandpark in het midden van het grote Frognerpark in Oslo is wellicht het bekendste park van Noorwegen. Het is gelegen in een wijk van Oslo met de naam Frogner, ten westen van het centrum. Het park heeft 212 stenen, granieten en bronzen beelden, die alle tussen 1907 en 1942 zijn gemaakt door de beeldhouwer Gustav Vigeland. De twee bekendste beelden zijn de monoliet en een klein beeldje van een stampvoetend jongetje, op de brug in het park. Veel beelden symboliseren de kringloop van het menselijk leven. Onderaan de brug is de ontwikkeling van een embryo tot een kleuter te zien, terwijl rondom de monoliet alle levensstadia van de mens te zien zijn. Op de monoliet zelf staan op elkaar klimmende menselijke figuren afgebeeld. Achter de monoliet, aan het einde van het park, bevindt zich een bronzen sculptuur, de "cirkel van het leven". Het Vigelandpark is het gehele jaar door vrij toegankelijk. Na al dit moois te hebben bezichtigd is het alweer tijd om ons te verplaatsen naar de haven van Oslo voor de overtocht naar het Deense Frederikshaven. Inschepen aan boord van Stena line "Stena Saga". Buffetavond-maal en overnachting in tweepersoons binnenhut/bovendek met douche en toilet.
Afstand Oslo - Frederikshaven: +/- 360 km

dag 7: Frederikshaven - Bad Bramstedt
Na het ontbijtbuffet aan boord van de "Stena Saga" volgt de ontscheping in Frederikshaven. we doorkruisen de kop van Jutland op weg naar Aalborg, gelegen aan de Limfjord. Via de Kleine Belt zetten we onze weg verder naar het eiland Funen, nadien via het schiereiland Jutland over de Deens-Duitse grens naar flensburg en zo verder naar Bad Bramstedt voor het avondmaal en overnachting in hotel "Golden Tulip Gutsmann".

dag 8: Bad Bramstedt - Affligem
Dit is de laatste dag van onze 8-daagse "Viking-Fjordentour" en wij maken ons klaar om via Hamburg, door de Elbetunnel naar Bremen te rijden. Over Oldenburg naar Osnabruck, alwaar we een vrije lunch nemen. We zetten onze weg verder door het Ruhrgebied naar Venlo en Eindhoven. Via Antwerpen naar Affligem voor afscheid van de medereizigers, om zo onze laatste etappe in te zetten naar Brugge, alweer een reiservaring rijker.

Aantal gereden kilometer met de touringcar: +/- 3576

Noorwegen documentatie (PDF 350kB)
Noorwegen informatie (PDF 260kB)